Idag är det vanligt att designers samarbetar med olika kändisar för att öka intresset för produkterna. Syftet med att samarbeta med olika kändisar är oftast att försöka få ut ett budskap eller försöka nå ut till en ny målgrupp. Vissa kändisar har också ett personligt intresse i kläder, smycken och smink vilket gör att de vill testa sin kreativa sida.
En del företag använder sig av influencers marketing för att nå ut till fler kunder. Det har dock blivit allt vanligare att företagen försöker samarbeta med kändisar. Till exempel Miriam Bryant gör smyckeskollektion med Efva Attling där hon anger att hennes låtar användes som inspiration i skapandet av smyckena.
En eftertraktad kändis för samarbeten
Samarbete mellan välkända personer och designers eller företag är inget nytt. En av de mest eftertraktade kändisarna att samarbeta med är reality-stjärnan Kim Kardashian. Apple har bland annat gjort ett samarbete med henne för att öka försäljningen av sina hörlurar. Tack vare sin reality-show har hon blivit världskänd och syns ofta i skvallertidningarna. När det kommer till välgörenhet och miljö finns det en kändis som är väldigt eftertraktad att samarbeta med.
– Därför vill vi dela med oss av vår framgång till världens hörn där det behövs mest, säger Avicii i ett pressmeddelande anger Aftonbladet.
Kändisar som samarbetar för välgörenhet
Skådespelaren Leonardo DiCaprio är en världskändis som samarbetar med flera miljövänliga företag för att upplysa om klimathotet. I USA är det vanligt att kändisar involverar sig i välgörenhet men även svenska artister engagerar sig. Till exempel har den svenska numera avlidna artisten Avicii gett miljonbelopp till välgörenhet. Han har skänkt pengar till både Hungerhjälpen och Radiohjälpen samt medverkat på tillställningar.